Från och med den 1 april 2019 ska alla fakturor som skickas till offentlig sektor ska vara e-fakturor.
Enköpings kommun tar emot e-fakturor via vår VAN-operatör samt dess onlinetjänst. Dessa e-fakturor kan skickas i formaten; Peppol Bis Billing 3 samt Svefaktura 1.0 enligt SFTI.
För användandet av VAN-operatör; kontakta ditt företags samarbetspartner för anslutning. Vår VAN-operatör är Pagero.
Enköpings kommuns identitet vid PEPPOL BIS Billing 3-faktura är vårt Peppol-id: 0007:2120000282
Enköpings kommuns identitet vid Svefaktura är vårt organisationsnummer/partsidentitet 2120000282
Vi använder inte GLN-nummer.
Samtliga fakturor som skickas till Enköpings kommun ska ha ett giltigt beställar-id som alltid består av sju siffror. Ange detta sjusiffriga beställar-id i "Er referens", fältet
<Invoice><RequisitionistDocumentReference><cac:ID> avseende Svefakturor samt i fältet
<Invoice><cbc:BuyerReference avseende PEPPOL BIS Billing 3-fakturor.
Vi tar emot inpaketerade bilagor, ej separata.
Vid frågor kontaktas Pagero support: support@pagero.com
Enköpings kommun tillhandahåller också en webbportal via Pagero i vilken leverantörer kan skapa elektroniska fakturor kostnadsfritt.
Manual för anslutning till pagero Free Web Portal (pdf, 2 MB)
E-post: support@pagero.com
Telefonnummer: 010 457 68 70
När du skickar en faktura till Enköpings kommun måste du ange ett beställar-id. Enköpings kommuns beställar-id ska bestå av sju siffror.
Varje kostnadsställe inom Enköpings kommun har ett eget beställar-id som är lika med ett ansvarsnummer. Personen som beställer varor eller tjänster hos ditt företag är ansvarig för att uppge sitt beställar-id. I annat fall måste du som leverantör fråga efter det för att vi ska kunna hantera er faktura.
För att en e-faktura till Enköpings kommun ska kunna hanteras finns krav på vad den ska innehålla för information:
En pdf-faktura är en pappersfaktura i digitalt format. Den räknas därför inte som en e-faktura. Enköpings kommun tar idag inte emot pdf-fakturor.
Från och med den 1 april 2019 börjar en ny lag att gälla. Lagen säger att alla fakturor som skickas till offentlig sektor ska vara e-fakturor.
Undantag från ovan lag gäller om du redan har ett avtal med kommunen där det står att du kan fakturera via pappersfaktura. Men när det avtalet sedan löper ut och ett nytt skapas måste du fakturera via e-faktura.
Läs mer om e-faktura på DIGGs webbplats
Kontakta oss på e-post: ekonomiservice@enkoping.se