Du som har en funktionsnedsättning eller som bor i samma hushåll som en person med funktionsnedsättning kan söka bostadsanpassningsbidrag.
Du som har en funktionsnedsättning och behöver göra anpassningar i din permanentbostad för att leva ett självständigt liv kan i vissa fall få bostadsanpassningsbidrag.
Bidraget omfattar i princip alla typer av funktionsnedsättningar som är bestående eller mycket långvarig.
Det är du som är sökande av bidraget som själv ska ange vilka åtgärder du söker bidrag för. Åtgärderna ska alltid anges på ansökningsblanketten eller tydligt hänvisas till om du bifogar en bilaga. Bostadsanpassningsbidraget lämnas bara för att anpassa bostadens fasta funktioner efter dina individuella behov. Med fast funktion menas sådana föremål som utgör en del av bostaden och som normalt inte tas från bostaden vid en flytt, till exempel köksskåpen eller tvättstället. Det kan till exempel vara för att du ska kunna ta dig in och ut, förflytta dig mellan olika rum eller använda badrummet och köket.
Det finns ingen begränsning för hur många gånger du kan söka bidrag för att anpassa din bostad. Däremot gäller följande:
Om du söker bidrag i samband med att du byter bostad gäller också särskilda regler. Det kan då vara svårare att få bidrag. Villkoren skiljer sig åt beroende på om du flyttar till en bostad som någon annan har byggt eller om du flyttar till en bostad som du själv har låtit uppföra.
Bidrag lämnas för anpassningar i den bostad du bor permanent i. Du kan även i vissa fall beviljas bidrag för så kallat periodiskt boende.
Om du bor i en bostad som beviljats efter en särskild biståndsprövning enligt vissa bestämmelser i lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) eller enligt socialtjänstlagen (2001:453) kan du inte beviljas bostadsanpassningsbidrag för anpassningar där.
Till ansökan ska du bifoga ett intyg som styrker att behovet av anpassningen är nödvändig med hänsyn till din funktionsnedsättning. Det är oftast en arbetsterapeut utformar ett sådant intyg, men kan också vara annan sakkunnig som läkare eller sjukgymnast. Den sakkunnige inte kan neka dig ett intyg, men det är inte säkert att han eller hon kan styrka behovet av anpassningen. Fråga alltid din intygsgivare om du är osäker på vad intyget innebär.
Ett villkor för bostadsanpassningsbidrag är att åtgärderna som bidrag söks för är nödvändiga för att bostaden ska vara ändamålsenlig. Behovet ska normalt framgå av ett intyg.
Om du själv har bifogat ett anbud eller en kostnadsberäkning ska handläggaren för bostadsanpassningsbidrag bedöma om den uppfyller de krav kommunen ställer på funktion och kvalitet för åtgärden och om kostnaden kan anses vara skälig. För att avgöra detta tar handläggaren ofta in ett eget anbud för att jämföra.
Om du redan har utfört anpassningen kan du ansöka om bidrag i efterhand. Då måste du bifoga en kopia på fakturan eller kvittot och ett intyg från en arbetsterapeut eller läkare som styrker att behovet av anpassningen var nödvändigt vid tidpunkten för utförandet. Beroende på vilken åtgärd du ansöker om kan du också behöva visa hur bostaden såg ut innan anpassningen utfördes. Kan inte handläggaren utreda om förutsättningarna för bidrag var uppfyllda när anpassningen utfördes måste ansökan avslås.
Normalt ansöker du om bostadsanpassningsbidrag innan någon åtgärd har utförts. Det finns inget hinder i lagen mot att söka bidrag i efterhand, det vill säga efter det att du låtit utföra en åtgärd. Om du ansöker om bidrag i efterhand måste du dock vara medveten om att det kan vara svårare att utreda om du uppfyller villkoren för bidrag.
Bidragsbeloppet ska motsvara en skälig kostnad för de beviljade åtgärderna. Bidraget täcker hela kostnaden för anpassningen. Om du väljer en annan lösning än vad kommunen föreslår måste du själv betala eventuella merkostnader för detta.
Det finns inget kostnadstak för bidragets storlek men beloppet som lämnas ska motsvara en skälig kostnad för åtgärderna. För att bedöma vad en skälig kostnad för åtgärden är tar kommunen in en eller flera offerter eller anbud. Offerterna ska uppfylla de krav kommunen ställer på funktion och kvalitet för åtgärden. Den offert som uppfyller dessa krav och är lägst motsvarar skälig kostnad och blir bidragsgrundande. Om du själv ska utföra anpassningen lämnas endast bidrag för materialkostnader.
Vid bedömningen av vad som ska anses vara en skälig kostnad ska också hänsyn tas till om anpassningen behöver utformas så att bostaden kan användas även av:
Ett sådant hänsynstagande innebär ibland att det kan bli fråga om att inte välja den billigaste lösningen. Detta kan gälla till exempel vid installation av en trapplift eller inredning av ett kök för en rullstolsburen person.
När du har fått ditt beslut om bostadsanpassningsbidrag ska du läsa igenom det noggrant. Ofta följer det med bilagor som du måste läsa. Om du har frågor ska du kontakta din handläggare.
Återställningsbidraget är ett bidrag som riktar sig till ägare av hyreshus och bostadsrättshus samt hus med ägarlägenhetsfastigheter. Bidraget kan ge dig som ägare rätt till ersättning för kostnader för att återställa anpassningsåtgärder.
För att öka viljan hos fastighetsägare att samtycka till anpassningar så finns det ett återställningsbidrag. Detta bidrag kan under vissa förutsättningar lämnas till ägare av hyreshus och bostadsrättshus samt ägare av gemensamma utrymmen i anslutning till ägarlägenhetsfastigheter.
Om du vill ansöka om återställningsbidrag ska du vända dig till kommunen där huset finns. Bidraget riktar sig till bostadsrättsföreningar, hyresvärdar och ägare av gemensamma utrymmen i anslutning till ägarlägenhetsfastigheter. Möjligheterna att få bidrag ser olika ut för olika ägarkategorier. Vänd dig till din kommun för mer information om återställningsbidraget.
Återställningsbidraget lämnas för att återställa tidigare anpassningsåtgärder som utförts med stöd av bostadsanpassningsbidrag. Bidraget lämnas för att återställa anpassningar i anslutning till bostadsrättslägenheter, hyreslägenheter och ägarlägenhetsfastigheter. Hyresvärdar kan dessutom få bidrag för att återställa anpassningar inne i en lägenhet.
I propositionen till lagen om bostadsanpassningsbidrag anges att med återställning av anpassningsåtgärder avses borttagande av en anordning. Även till exempel återställande av en tidigare flyttad eller borttagen vägg, flytt av en dörröppning eller liknande omfattas. Det vill säga åtgärder som det kan finnas behov av att genomföra för att återställa platsen till hur det såg ut innan det att anpassningsåtgärden utfördes. Bidrag kan även lämnas för kostnader för att spackla, måla, sätta tillbaka handledare, transportera bort anordningen och liknande.
Återställningsbidrag lämnas för återställning till normalskick. Normalskick innebär inte alltid att bostaden eller utrymmet ska återställas till hur bostaden eller utrymmet såg ut innan bostadsanpassningsåtgärden monterades. I stället bör begreppet förstås som att bostaden eller utrymmet ska återställas till en funktionell nivå. Till exempel kan bidrag lämnas för att en kakelvägg som rivits åter ska kaklas, men inte nödvändigtvis med samma sorts kakel.
Det är den sökande som ska motivera varför åtgärden som det söks bidrag för ska anses som återställning och inte som normalt underhåll.
Det finns fler villkor för att du ska kunna få återställningsbidrag. Bland annat att bidrag bara lämnas för att återställa sådana åtgärder som tidigare utförts med stöd av bostadsanpassningsbidrag samt att den ursprungliga anpassningsåtgärden inte längre används och är till nackdel för andra boende. Enligt lagen gäller också en så kallad anvisningsrätt, det vill säga att hyresvärdar måste låta kommunen anvisa den anpassade hyreslägenheten till bostadssökande när den blir ledig. Vänd dig till din kommun för mer information om återställningsbidraget och vilka villkor som gäller.
När du har fått ditt beslut om bostadsanpassningsbidrag ska du läsa igenom det noggrant. Ofta följer det med bilagor som du måste läsa. Om du har frågor ska du kontakta din handläggare.
Om du är nöjd med beslutet ansvarar du själv för att anlita en entreprenör för att få anpassningen utförd. Du kan välja att anlita den som bifogats ditt beslut eller en annan som du själv väljer. Tänk också på följande:
Om du är missnöjd med beslutet kan du överklaga det hos förvaltningsrätten. Överklagandet ska vara skriftligt och innehålla vad du är missnöjd med och vilken ändring du vill ha. Överklagandet ska ha inkommit senast tre veckor från den dag då du tog emot beslutet. Om det inte har inkommit i tid avvisas det.
Du skickar överklagandet till handläggare för bostadsanpassningsbidrag på vård- och omsorgsförvaltningen som då har möjlighet att ompröva beslutet. Om förvaltningen inte finner någon anledning att ompröva beslutet skickar vi ditt överklagande vidare till Förvaltningsrätten i Uppsala snarast möjligt.
Skicka ditt överklagande till vård- och omsorgsförvaltningen:
Enköpings kommun
Vård- och omsorgsförvaltningen
Kungsgatan 42
745 80 Enköping
Reparationsbidraget är ett bidrag som kan lämnas för att reparera vissa anordningar och inredningar (tekniskt slag, se nedan) som installerats med bostadsanpassningsbidrag. Även besiktning och annat underhåll än reparation kan vara bidragsberättigade.
På samma sätt som när du ansöker om bostadsanpassningsbidrag ska du vända dig till din kommun för att ansöka om bidrag till reparationer, besiktning och underhåll.
Villkor för reparationsbidrag finns beskrivet på baksidan av beslutet.
Man kan inte beviljat reparationsbidrag för:
Bidragstagare måste bo kvar i samma boende där bidrag har beviljats.
Utförd bostadsanpassning tillhör fastigheten och fastighetsägare/bidragstagare (på hyres- eller bostadsrätt) äger anpassningen. Vid eventuellt fel kan användare ta kontakt med firma eller leverantör själv för reparation.
Om användaren önskar kan kommunen vara behjälplig för att ta kontakt med firma gällande reparation av anordningen.
Det finns ingen jourservice efter kl. 16.00 eller på helger för att hjälpa till med reparation.
Beslut om reparationsbidrag fattas efter firmans bedömning om felet.
I propositionen anförs att lagförslaget följer gällande praxis, att bidraget främst ska täcka kostnader som inte följer av normala driftskostnader för anordningen (proposition 2017/18:80 sid. 43).
Bidrag ska kunna lämnas för att reparera anordningar och inredningar som är av tekniskt slag eller som har utsatts för onormalt slitage på grund av funktionsnedsättningen.
Till anordning eller inredning av tekniskt slag hör till exempel hissar, dörrautomatik, spisvakter, anordning för att göra inredning höj- och sänkbar, toalettstolar med spol- och tork funktion eller anordning som kompletterar befintliga toalettstolar med dessa funktioner (proposition 2017/18:80 sid. 76-77). Det är fråga om tekniska anordningar eller inredningar som anses vara så komplicerade att underhåll och reparationer behöver skötas i särskild ordning (samma proposition sid. 43).
Reparationsbidrag kan också lämnas för anordning och inredning som har utsatts för onormalt slitage på grund av funktionsnedsättning. Det gäller oavsett om anordningen eller inredningen är av tekniskt slag eller inte.
Ja, man har rätt att söka bostadsanpassningsbidrag, oavsett vad det handlar om. Däremot kan inte bidrag beviljas för vad som helst. Varje enskilt ärende prövas enligt lagen (2018:222) om bostadsanpassningsbidrag. Läs mer om vilka regler som gäller i länken som du hittar ovan till höger under relaterade länkar.
Du kan endast få bidrag för anpassningar i den bostad där du är stadigvarandes boende (där du bor mest under året). Om bostaden är ett fritidshus måste det uppfylla kraven på dagens bostadsstandardförhållanden för att bidrag ska kunna lämnas.
Ja, man kan få bostadsanpassningsbidrag för att installera en tvättmaskin. Bidraget omfattar endast själva installationen, det vill säga framdragning av el, vatten och avlopp. Kostnaden för tvättmaskinen får du själv stå för.
Rotavdrag kan inte lämnas för arbeten som bostadsanpassningsbidrag lämnats för men kan lämnas för arbeten som är skilda från dessa. Du kan bli återbetalningsskyldig och få betala vite till Skatteverket om du erhållit rotavdrag för arbeten som du beviljats bostadsanpassningsbidrag för. Kontakta därför alltid handläggaren om du har tänkt ansöka om rotavdrag i samband med anpassningen eller om rotavdrag redan har beviljats för sökta åtgärder redan innan ansökan om bostadsanpassningsbidrag gjorts.
Eftersom det är du som privatperson som äger åtgärden som du bekostat via ditt bidrag kan inte vård- och omsorgsförvaltningen generellt återanvända anpassningar som gjorts. Däremot kan hissar, dörröppnare och rullstolsgarage i vissa fall återanvändas, men måste då skänkas av ägaren till vård- och omsorgsförvaltningen. Viss återställning kan utföras i samband med återlämning.
Det är för att du som lägenhetsinnehavare inte kan utföra anpassningen utan din fastighetsägares godkännande. Det gäller även om du ska tapetsera om eller liknande.
Vid byte av bostad lämnas inte bostadsanpassningsbidrag till sådana åtgärder som beror på att den nya bostaden i fråga om storlek, planlösning, antal våningsplan eller andra nivåskillnader i eller i anslutning till bostaden är uppenbart olämplig med hänsyn till funktionsnedsättningen.
Är den nya bostaden ett en- eller tvåbostadshus som sökanden låtit uppföra, lämnas bidrag endast för sådan anordning eller inredning som normalt bara används eller förekommer i sådana hus på grund av att en boende har en funktionsnedsättning. Bidrag lämnas dock inte för hiss.
Bestämmelserna i första och andra styckena ska tillämpas i fråga om sådana åtgärder som är nödvändiga vid tiden för bytet av bostaden.
Om sökanden byter bostad gäller särskilda villkor som ska uppfyllas förutom lagens övriga krav. Villkoren skiljer sig åt beroende på om sökanden flyttar till en bostad som någon annan har byggt eller om sökanden flyttar till en bostad som han eller hon själv har låtit uppföra.
Ja, om du är fastighetsägare och bostaden är en hyresrätt eller i vissa fall en bostadsrätt. Läs mer under rubrik Återställningsbidrag.
Nej, utbetalning av bidraget kan göras direkt till den som utfört anpassningen om du vill det. Utbetalning görs först när åtgärden är utförd. Vid omfattande anpassningar kan delbetalningar göras
Du kan läsa mer om bostadsanpassningsbidrag på Boverkets webbplats
Ta kontakt med handläggare för bostadsanpassningsbidrag:
Mehmet Öztomsuk
Rådhusgatan 8
745 31 Enköping
Telefonnummer till Mehmet Öztomsuk: 0171-62 52 10
E-post: mehmet.oztomsuk@enkoping.se